Sejltur og hjemrejse meddrama – Berlin dag 4

Vi havde pakket alle vores ting i går aftes. Heldigvis kunne det godt være der, selvom vi havde shoppet noget 😉

Vi gjorde os klar og forlod lejligheden lidt i 9. Morgenmaden blev spist på Nespresse house. Morgenmaden var noget bedre i går, men vi blev da mætte..

I dag var der grå vejr og lidt køligere temperaturer end vi har haft de andre dage, så vi skulle have lidt mere tøj på. Men synes vi har været sindsyg heldig med vejret.

Da vi havde spist morgenmad, ville vi finde en båd, så vi kunne sejle en tur.

Vi fandt ned til båden lige inden den skulle sejle igen. Her er lidt mere service end man er vant til fra bådene i Nyhavn. Der er toiletter om bord og man kan både bestille mad og drikke. Også selvom at vi kun skulle sejle i en time 🙂

Efter bådturen, skulle vi tilbage til Alexandra Platz, da Sofie havde fået en forkert bluse dagen før. Den blev hurtigt byttet og så havde vi stadig 3-4 timer inden vi skulle mod lufthavnen. Vi skulle først flyve kl 20.

Da min mor og Klavs havde været i Berlin for år tilbage, havde de besøgt iHohenschönhausen– Stasi fængsel, som havde været rigtig spændende. Så der besluttede vi at tage ud. Der lå ca 30 min med sporvogn fra Alexanders Platz, så det tog lidt tid at komme derude.

Historien om fængslet iHohenschönhausen begyndte i juni 1945, da det sovjetiske hemmelige politi overtog bygningerne og gjorde dem til opbevarings og transit lejr. “Special Lager No. 3”. Fængslet var ikke stort dengang. Cellerne lå i en fugtig kælder, og da fængslet var småt måtte der være det flere i kældrene. Ofte så mange at man måtte skiftes til at ligge ned. Det var ikke noget sundt sted at være: Kondensvandet drev af væggene og skimmelsvamp alle steder, potten i hjørnet måtte man deles om. Der var som regel mørkt. Der var specialindrettede celler med vandtortur og gummiceller.

Tusinder af politiske fanger har passeret gennem dette fængsel og snart sagt alle kendte modstandere af regimet i DDR har siddet her. Bygningerne og inventaret er stort set intakt og giver et skræmmende indblik i politisk kontrol og forfølgelse.

Fangerne blev ført til fængslet i lukkede, anonyme specialvogne, så de ikke kunne se, hvor de kom hen. Ved ankomsten blev de registreret, kropsundersøgt, desinficeret(?), frataget al personlig udstyr og fik udleveret undertøj, slåbrok og sutsko. Fangerne måtte ikke tale i cellerne og måtte ikke møde andre fanger på gangene. En system med røde og grønne lys på gangene fortalte vogterne om fangen kunne gå frem på gangen uden at møde nogen.

Der var strenge regler – fx at sovestillingen var på ryggen med begge hænder over tæppet. Det blev tjekket flere gange i timen om reglerne blev overholdt ved at tænde lyset i cellen. Hvis fangen lå forkert blev vedkommende straks vækket og bedt om at sove reglementeret. Vinduerne i fængslet lader lys slippe ind, men de er ikke gennemsigtige. I  dagstimerne skulle sengen være redt reglementeret. Fangerne måtte kun stå eller gå i deres celler. Ikke sidde eller ligge. Ikke tale eller synge eller læse. Faktisk kun stå ret op og ned i løbet af dagen og vente på forhør.
Forhørene kunne vare 5 minutter eller 5 timer. Det viste fangen aldrig på forhånd. Forhørene kunne komme med dages mellemrum eller med timers mellemrum. Fanger, der ikke overholdt reglerne, blev isoleret i en blæksort gummicelle.

Ved løsladelsen var det almindeligt med et tandlægetjek. Bag hovedstøtten sad et kraftigt røngtenstråleapparat. Formålet kan kun have været at skade de løsladte mest muligt på deres vej til Vesten.

Er man i Berlin, vil jeg bestemt anbefale at man besøger Stasi fængslet. En bevægende og stærk oplevelse

På vejen tilbage til lejligheden ville jeg lige prøve en berliner. Den var dog tør og kedelig, dem får jeg altså bedre hos vores bager i tune 🙂

Vi tog tilbage til Trines lejlighed og fik hentet vores ting og fandt ud af hvordan vi nemmeste kom til lufthavnen.

Det gik ret nemt at komme derud, så vi var der allerede lidt i kl 17. Vi ville bare gerne af med vores kufferter, men kunne ikke se vores fly på skærmen endnu. Det undrede os lidt, da vi kunne se fly fra easy jet, som skulle flyve senere…efter at have gået lidt frem og tilbage, fandt vi easy jet kundeservice.

Her blev vi dog mødt af muligvis verdens sureste kvinde. Hun ville overhovedet ikke hjælpe og kunne vist ikke være mere lige glad med at hun sad i en kundeservice funktion :-/ hun blev bare ved med at sige at hun ikke kunne se noget på hendes skærm og vi sikkert bare var for tidligt på den…Når jeg så spurgte hende hvorfor vi så kunne se fly, som skulle flyve senere end vores, kunne hun ikke svare på det og sad bare og rullede med øjenene….tænker hun virkelig må hade sit job :-/

Da vi ikke kunne få mere ud af hende, besluttede vi for at spise noget først. Efter lufthavns mad var kl næsten 18. Vi kunne stadig ikke se vores fly på skærmen, så besluttede os for at gå direkte hen til bagage drop-off. En tysk medarbejder skulle lige hjælpe med at få vores bagage mærker ud. Her opdagede vi så at vi stod i den forkerte lufthavn!!! Ikke den fedeste besked at få små 2 timer inden man skal flyve….

Berlin har 2 lufthavne. Jeg har bare aldrig oplevede at man kan lande i en og lette fra en anden. Jeg har da fløjet med easy jet en del gange, når jeg skulle til London ( som har 5 lufthavne) og jeg har da altid landet/lettet fra samme lufthavn. Fejlen er da 100 % på vores side, da man selv skal tjekke op på det. Men hvis det sure løg i kundeservice havde gidet at gøre hendes job, havde vi jo fundet ud af det meget tidligere !!!

Vi fik seriøst meget travlt med at løbe ud til en taxi og bad ham trykke speederen i bund!!! Det tog ca 50 min at komme derhen og kostede 54,5 E ( vi gav 60 E, så fik den søde taxi chauffør lidt drikkepenge)

Vi blev reddet af at det var en meget lille lufthavn, så vi kunne gå direkte op til sikkerhedskontrollen, der var ingen kø. Men var vi kommet lidt senere var vi ikke kommet med….Den fejl laver jeg aldrig igen 😉

I flyet fik vi lige en øl/sodavand at skåle på -:)

Berlin er en rigtig fed by med så mange muligheder. Glæder mig til at besøge byen med Lars og pigerne engang 🙂