‘Under jorden i Berlin’ dansk guided tur – dag 2

Vi stod op og gjorde os alle klar og forlod lejligheden for at spise morgenmad lidt i 10. Meningen var at vi skulle have nået nået forbi rittersport museet omkring kl 10, da vi skulle have prøvet at lave vores egen chokolade. Men det er åbenbart lidt svært at nå at blive klar, når der er 4 kvinder som skal gøre sig klar 🙂

Vi fandt et lille bageri, hvor vi kunne spise morgenmad

Her kan man se deresudvalg

Efter morgenmaden skulle vi over til bornholmer Strasse, da vi skulle ind til oranienburger Strasse, da vi skulle mødes med en dansk guide der kl 13.

Lidt billeder fra området omkring Trines lejlighed

Lige ved bornholmer Strasse st ( som er den gamle checkpoint mellem øst/vest Berlin) så vi at der var rester af Berlin muren.

Bornholmer Straße-grænsen spillede en historisk rolle, idet det var den første grænseovergang, der blev åbnet under Berlinmurens fald 9. november 1989

Venter på vores metro

Så kom vi ind til oranienbruger Strasse

Lidt historiske billeder

Vi havde ca 1.5 time før vi skulle mødes med Lene, den danske guide som vi skulle på tur med. Så vi gik rundt og kiggede lidt på området.

Her var det gamle postkontor, super smukt

Sofie mens vi venter på Lene, som blev knap 30 min på grund af trafikken

Lene kom og vores tur startede. Lene er et fantastisk menneske og har en kæmpe viden om Berlin/Tyskland. Hun er tidligere BZ’er og kom til Berlin da hun var 23 år for at blive en del af det blomstrende bz’er miljø i Berlin. Vi havde valgt en tur som hedder ‘under jorden i Berlin’ som handlede om jødernes overlevelse under 2. Verdens krig. Vi gik kun lige rundt i kvarteret ved oranienburger Strasse, men sikke en historie. Det handlede om drengen Heinz, som var 6 år da det hele startede. En hård trist fortælling, men også en meget vigtig historie. Turen tog ca 3,5 time inkl en drikkepause, men man kan sagtens tage på den, selvom man ikke er godt gående, da man som sagt ikke går så meget rundt. Børn vil også sagtens kunne komme med på turen, da Lene kan fortælle på et niveau så alle kan forstå det

Her er Lene i gang med at fortælle

Den nye jødiske synagoge, som kun fik lov til at overleve nazisternes angreb i 1938 på grund af en tysk politimand Otto bellgardt, da han bestemt ikke var nazist og var imod at man skulle brænde sådan en smuk historisk synagoge. Det overlede desværre ikke helt 2. verdens krig, da den blev ramt af de engelske/amerikanske bomber i 1943 og stod i ruiner indtil 1955, hvor den blev geninviet.

Vi holdt en drikkepause på vejen ved et gammelt ballroom

Clärchens Ballhaus er et skønt dansested i Auguststrasse 24/25 i det tidligere østberlin. Clärchens Ballhaus er kerneberlin, så det knager. Ikke mange steder har overlevet nazisterne, 2. verdenskrig og DDR – men det har Clärchens Ballhaus i det store og hele. Her emmer dansesved, knirkende gulve, fnisende piger og drenge med spytkrølle. Og der danses stadigvæk på livet løs i Clärchens Ballhaus. Og så må du ikke overse spejlsalen.

Vi skulle dog ikke danse denne gang, men nøjes med en øl/sodavand udenfor

Da turen var færdig skyndte vi os over til en russisk te-salon, hvor vi havde booket bord kl 16( vi var det kl 17 🙈)

Den var meget specielt indrettet og vi fik et bord, hvor vi skulle sidde på puder på gulvet ved små borde.

Man kunne få en del te-retter med vodka ( det er vel en russisk te salon 😜) jeg havde ikke fået andet end morgenmad, så tænkte at det ikke var en god ide at drikke vodka shots kl 17 🙈 så min mor og jeg fik en lille anretning med toast lidt forskellige marmelader og russiske småkager. Sofie fik en russisk æblekage.

Man skal ikke besøge tesalonen, hvis man forventer god service for det fandtes ikke derinde. Men det var da en sjov oplevelse at prøve det

Efter te besøget tog vi tilbage til lejligheden for at gøre os klar til aftensmaden. Sofie og jeg havde gået forbi en indisk restaurant, som så rigtig god ud. Så der ville vi spise i dag

Det var virkelig en lækker middag. Vi blev alle rigtig mætte og nød smagen af alle de indiske retter ☺️

Vi ville slutte dagen af med en lækker drinks, så fandt en sky bar (the loft) et par stationer væk

Den var på 14 etage og havde en fantastisk udsigt udover Berlin

Vi fik de lækreste drinks og Sofie en uden alkohol.

Så siger vi godnat herfra….i morgen står den på shopping. Det har Sofie vist særlig glædet sig til 😁