Mange skridt i Berlin -dag 1

Så kom dagen endelig hvor jeg skulle til Berlin med min mor, søster og niece Sofie. Sofie havde fået rejsen i konfirmations gave af sin mor.

Vi skulle flyve 9.10. Selvom vi var i god tid, fik vi alligevel lidt travlt da morgenmaden skulle spises. Så den måtte vi spise foran gaten.

Så er vi på vej

Min søsters bedste veninde har boet mange år i Berlin og har firma hernede. Selvom hun er flyttet tilbage til dk, har hun stadig en lejlighed i Berlin. Den fik vi lov til at låne. Den ligge prenzlauer Berg, i det tidligere øst Berlin. Vi landede i lufthavnen Tegel og efter vi havde rodet lidt rundt med bus/sporvogn og tog og været oppe i den forkerte lejlighed,fandt vi endelig frem til lejligheden. En super fin berliner lejlighed

Vi fik sat vores ting og besluttede for at gå ud til Brandenburger Tor. Jeg skulle dog lige have en frokost og de andre lidt sødt, så vi fandt en lille cafe tæt på lejligheden

Efter lidt mad og drikke begav vi os afsted igen

Vejret var virkelig med os. Høj sol og ca 23 grader. Så det var en skøn dag at gå i

Vi kom forbi bebelplatz, hvor man kan se det tomme bibliotek. Det var der nazisterne afholdt en stor bogbrænding i 1933. De ville udrydde alle de bøger, der ikke passede ind i den nazistiske ideologi.

Efter et par km var vi endelig fremme. Der var en del turister, men man kunne nemt komme til

På det tidspunkt havde vi alle brug for en pause. Så fandt en cafe, hvor vi havde den fineste udsigt til Brandenburger Tor.

Efter øl og sodavand havde vi fået kræfter igen. Så gik over til det jødiske monument. Det blev opført 20032005 efter tegninger af arkitekten Peter Eisenman til minde om de jøder, der blev dræbt under holocaust.

Nu var vi begyndt at blive sultne, så fandt en cykeltaxi, som skulle kører os over til den vietnamesisk restaurant, madami.

Vi fik et bord inde på restauranten og det er et af de bedste måltider jeg har fået længe….den karry/mango sauce kan jeg tænke tilbage på med stor længsel 🤪🤪

Er man i Berlin, vil jeg bestemt anbefale at man lægger vejen forbi. Vær dog opmærksom på at de kun tager imod kontanter🤗

Nu var vi alle trætte og ville bare hjem. Vi endte dog med at farer vildt igen og brugte en del tid på at finde hjem…men det lykkedes til sidst.

Dagen stod på en masse oplevelser og skridt. Nu glæder vi os til i morgen🤗